Torsdagens utflykt

Japp då fick vi den stora äran igår att åka på utfärd med Brit-Marie.

Hampus hade tagit fritt från jobbet,,så stackars Per fick städa själv igår!!!

 

Vi startade dagen med frukost uppe hos oss,sen var det dags att packa in skidor,pjäxor + 3 förväntansfulla familjemedlemmar...i denna något smutsiga Britt-Marie med röd sammetsklädsel. Ni skulle bara upplevt denna underbara doft som slog i mot oss när vi kröp in i Britt-Marie....wunderbaum av lukten VANILJ..)mmm..så underbart!!! Vi luktar fortfarande vanilj...inte behöver vi nån mer parafym på flera dagar!!

Sen drog vi iväg mot Kicking Horse...efter att Hampe förhört sig med Per om hur han skulle hitta dit(Hampus har nämligen en förmåga att somna väldigt lätt när han åker bil,,så han hade inte riktigt observerat var man skulle svänga i Invermere när man skulle till kicking horse)

Men jag ska väl erkänna att här verkar inte säskilt svårt att hitta...det finns i princip bara två håll att välja på..och sen kör man rakt fram mellan samhällen här....man kör rakt fram väldigt lååååångt...norrlänningar måste känna sig som hemma här....vi skåningar däremot får nojjan av lappsjuka här..men det ska sägas att vägarna är riktigt stora och fina här om man jämför när man kör nere i Alperna.

Sen var det ju Britt-Marie hon gick ju som en klocka tyst och fint,möjligen något taskig i dämpningen men för övrigt så var vi otroligt imponerade..Dennis började genast gnälla om att man behöver minsann inte ha en bil som kostar över 300 000 när det finns sånna här ,,det är över reklamerat med bilar nu för tiden man hade ju klarat sig ypperligt med en sån här....jag misstänker att han vill ta Britt-Marie med sig hem...jag kan se det framför mig..han säljer min Audi och tar pengarna och drar till Kanada igen ..och jag får köra runt med en amerikanare i Råby......Han fick även medhåll av Madicken som tyckte det var så coolt med röda säkerhetsbälten!!!

Men efter ca 2 timmar var vi uppe i Kicking Horse...ett mycket tjusig nybyggd skidort som börjar bli riktigt populärt...framförallt för all offski åkning...men där var även fina pister men betydligt mycket mindre än Panorama....men mycket speciell åkning....jag vill ha det till en blandning av Chamonix....Kitzbuhel och Sälen....låter säkert konstigt men det var mycket speciell åkning där...men den gillades absolut av mig...men Dennis & Madicken fördrar Panorama...och Hampus gillar ju givetvis offpist åkningen i Kicking Horse..men han är ju i en "lite" högre division än oss andra(hi,hi)

 

Men något vi andra är jättebra på det är det där med matställe...vi provar så många sånna vi kan!! och här fanns ju Kanadas Högst Belägna Resturang "EAGEL EYE "mycket trevlig och fin resturang med oerhört god mat och service....en servetris som visa oss till bordet en annan som som tog hand om beställningen och 2 st som bar ut maten till oss....rätt uppassade faktiskt....Jag rekommendera verkligen den om ni har vägarna förbi (blink)

Sen var det dags att ge sig hemåt ..då tog Hampe oss på lite sightseeing i Golden...som enligt alla resebeskrivnigar ska vara ett sunkit lastbilshak...men jag håller faktiskt inte riktigt med, där var faktiskt hyfsat civiliserat med affärer,bank,bio apotek,motell.....min uppfattning är att alla de här småhålorna till samhälle som finns här uppe i Klippiga bergen...är ju gamla gruvsamhälle samt grustag (påminner om Sölvegrustag)och det man ser när man kommer in i dem är ju grus och gnejs, en lång tråkig järnväg med 180km långa godståg...och en massa lastare och maskiner...det ser kanske inte så roligt ut som första intryck men tar man sig mer in i centrum så är det faktiskt riktigt gulligt....

Men den stora guidningen blev ju givetvis i Invermere där grabbarna bodde från början och som jag förstod på Hampe, att de har in viss förkärlek till , han visade oss knarka nästet där de bodde först och sen åkte vi ut till strutsfarmen där de bodde innan de hamnade på berget...och det får erkännas...Strutsfarmen låg väldigt långt från busstationen..de har varit tappra killarna som gått den långa vägen varje dag för att sätta sig på bussen upp till Panorama...och inte en enda frånvaro dag har grabbarna haft...ingen av dem har heller varit sjuk på hela tiden...det tyder på att de skött om sig väl.....

Sen avslutade vi vår resa med att åka och shoppa på stormarknaden.".Sobeys".....wow vilken fin affär med otroligt mycket fina charkvaror...brödavdelningen var gigantisk med nybakade bröd i alla de sorter + otroligt frestande bakverk(nåt för Brödboden...ett litet studiebesök vad säger du om det Putte)...mycket fin Frukt och grönt avd....Maxi här har ni något att lära av...Carina ta Thomas(på Prima) med dig och över hit på Studiebesök (blink)...

Sen lastades alla varorna och vi åkte hem ....och avslutade en helt fantastiskt trevlig dag med MORMORS....PIZZABULLAR...gissa om Hampus var nöjd.....

Tack o haj super partaj/Annelie over there

 




Kommentarer
Postat av: Pelles stolta mamma!

Hej!



Jättejätteroligt att läsa dina två "textiga" inlägg! Jag vaknade mitt i natten. En vanlig människa tar sig väl ett glas vatten och går på toa. En "Canada-mamma" sätter sig också framför datorn och kollar om sonen har något roligt att berätta. Så icke fallet. Stor besvikelse. Men DU håller verkligen stilen! Läste de här två inläggen på raken och det var GULD! Hur roligt som helst att läsa om hur ni har det, hurdana pojkarna är, hur de ser ut, tänker m m. Städar! Funderar just om Hampus version stämmer? Om de inte bara är LÅNGSAMMA? Jag känner INTE riktigt igen min son i den här beskrivningen av en ordentlig städfanatiker? Men OM det är sant så GILLAS inställningen!!! Förutom mustaschmannen önskar jag nu också hälsa till LISA! Heder åt människorna som håller sönerna från olyckor och som lär dem städsamhetens lov! Lyckos er som får vara med de här gullgossarna! Jag ser fram emot mer läsning! De här bloggarna har helt klart lärt mig att läsningen är roligare än bilderna, trots att jag är en fotomänniska själv. Ha det kanonbra och många hälsningar till guldgossarna!



Pars überstolta mor!

2010-02-27 @ 01:45:54
Postat av: Göran

Hej

äntligen lite kontakt, förstår det är svårt med uppkoppling, även mormor tycker det, hörde att det gått bra med sms, jag har försökt med mail, kolla där!

Skönt att ni mår bra,det kan man läsa i texten!!

Visst har vi förstått att pojkarna sköter sig däröver, det har ju Per skrivit i sina inlägg,

men ni verkar ändå impade, kul!

Förstår att Dennis gillar Britt-Marie, den påminner väl om hans första besök i Bromölla med sin Ford...

lukten kanske du känner igen...

Kul med beskrivningen av hur det ser ut där, det gör du bra, Thomas är på väg över för studiebesök!

Hälsningar

från Råby

idag omkring "nollan"

men mycket snö än

2010-02-27 @ 07:29:09
Postat av: Fredde Welin

Hej kära släktingar!!

Kul att höra att ni trivs, och att ni mår bra.

Det låter lite spännande med Britt-Marie bilen , något läskigt att ni "kröp in i Britt-Marie" alla 3 samtidigt.. =)

Hoppas ni får en fortsatt trevlig semester i Kanada och att sonen kommer hem någon gång i framtiden.



Men om han väljer att stanna kvar i Kanada över sommaren, så har jag ett krav: Minst en snygg Kanadensisk flickvän bör medtullas över till Sverige!! (gärna en curling spelare)



Älskar er!

2010-02-27 @ 11:28:04
Postat av: Karin, fluffet & losec-Fox

sjunger Avundsjuk, jag är så aaaavundsjuuuk

2010-02-27 @ 22:48:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0